Fra Goa til Cafayate

Hei, alle sammen.

Det har gått lenger tid enn planlagt å fortsette bloggingen. Det har skjedd for mye på kort tid til at jeg har kunnet prioritere å skrive. Jeg har nå tatt en u-sving og dratt til Cafayate i det nordlige argentina.

Hvorfor har jeg det? Godt spørsmål. Jeg storkoste meg i Goa. Utrolig hyggelige mennesker, men India var ikke den drømmen jeg trodde det kom til å bli. India er fantastisk for mange mennesker å reise til, men for min smak var det altfor stor forskjell i kultur og i levemåte fra det jeg er vant til. Men var det ikke derfor jeg dro til India, for å oppleve en ny kultur og for å se ting og lære ting som er unike? Jo, det var det, men man kan ikke alltid forbrede sine egne reaksjoner på ukjente ting. Uansett, India og Goa var en utrolig opplevelse, og jeg har ikke ennå fått tid til å reflektere over alt jeg opplevde. Hovedgrunnen til at jeg for ca. en uke siden valgte å dra til Argentina og Cafayate er at jeg har hørt mye bra om Cafayte og også resten av Argentina, og jeg kom i kontakt med en resort manager i Cafayate mens jeg var i India, og det så ut som at det var gode jobbmuligheter i vente hvis jeg dro. Noe jeg fikk rett i. Jeg har nå vært i flere intervjuer på et sted som heter La Estancia De Cafayate, som består av et fellesskap av eiendommer og et snart ferdig splitter nytt hotell hvor folk fra hele verden ferierer og bor deler av eller hele året. Forhåpentligvis skal jeg jobbe i spaet som massør om ikke altfor lenge. Det er en utrolig flott fitness club med et nydelig spa kombinert.

Vel for å forklare hvorfor jeg velger å reise rundt jorda for å jobbe, og å jobbe for mindre lønn enn hva jeg er vant til er fordi jeg lenge har tenkt på å bo på et annet sted enn i Norge. Etter at jeg reiste og jobbet som bartender i Hellas for 6 år siden har drømmen om å flytte til utlandet vært i mine tanker en god stund, og jeg valgte å dra nå mens ting lå til rette for det.

Jeg har ikke angret et sekund på at jeg kom til Cafayate. Og jeg håper å bli her en stund, jobbe og utvikle meg som massør og på andre områder. Cafayate er omringet av fantastiske fjell på alle kanter og selve byen befinner seg på slettene i midten av en dal. Jeg som elsker fjell kunne ikke drømme om et bedre sted å komme til for å tilbringe tid utendørs. I dag var jeg på en 4 timer lang tur inn i en trang dal vest for byen. Utrolig fin natur, det er en blanding mellom ørken landskap og frodig natur, med to meter høye kaktuser og nydelige løv trær som vokser side om side. Det er mulig at to ulike typer floraer møter hverandre på dette stedet, ikke vet jeg. Fint er det allikevel. Med vann i bekker like rent som norsk fjellvann på sitt beste.

Jeg bor nå på et herberge i sentrum av Cafayate hvor jeg har fått en god deal for å bo over lengre tid. Jeg blir her midlertidig, mulig en måneds tid til jeg finner en leilighet. For øyeblikket er det utrolig mange hyggelige og spennende mennesker som drar til og fra dette lille herberget. (Cafayate Backpackers Hostel)

Grunnen til at jeg har hatt mye annet å tenke på enn å skrive blogg er fordi jeg ble lurt trill rundt og regelrett ranet av en gruppe tyver midt på lyse dagen, på gaten i Buenos Aires, hovedstaden i Argentina, hvor jeg var i to dager før jeg dro til Cafayate. Detaljene skal jeg ikke gå for mye inn på, men for å forklare hva som skjedde i hovedtrekk så bestod det i at jeg ble lurt på at jeg «tilfeldigvis» hadde fått fugleskit på meg fra ryggsekken og ned over buksa. Da den ene tyven hadde sprutet dette middelet på meg, uten at jeg merket det, så tilbød han å «hjelpe» meg med å gi meg et papir tørkle for å tørke det bort. Da jeg, godtroende som jeg er i enkelte situasjoner, satt fra meg sekken og hadde oppmerksonheten på den nederste delen av buksa der hvor «skiten» var, så forsvant sekken i løpet av sekunder. Da jeg så opp igjen og la merke til at sekken var borte, så forsvant min «gode hjelper», og sekken var ingen steder å se. Jeg vet ikke hvor mange de var, men jeg mistenker at de var flere enn to. Det var flere der som jeg fikk en følelse at var med på tyveriet som holdt vakt, og som så stakk av når jeg så nysjerrig på de. Men borte var sekken. Det er ikke meningen å spre frykt her, det er ikke farlig å gå på gaten i Buenos Aires. Og Buenos Aires er den fineste og beste storbyen jeg har vært i. Men et tips: Ikke ta med deg så og si alle verdisakene dine inkl. passet ditt når du tar en tur ut. Jepp, jeg mistet nesten alle pengene mine + laptop, kamera, pass og mobiltelefon. Takket være en behjelpelig norsk ambassasde i byen som gjorde det mulig for meg å reise videre til Salta med nødpass. Heldigvis for reiseforsikring, så ordner situasjonen økonomisk. Som dere kanskje skjønner har jeg vært opptatt de siste dagene/siste uken med å ordne penger, pass, etc.

Det skulle ikke være enkelt å komme hit. Men nytt pass får jeg tak i, og penger har jeg, men for en måte å reise på. Takk til alle som gjorde livet lettere i en vanskelig situasjon, dere skal ikke glemmes. Og takk til alle som har gjort turen min mulig, alle som støttet meg i å dra, jeg hadde nok ikke dratt uten å ha hatt gode venner og familie i ryggen.

Skriver mer snart, det er mye som skjer her, men det er også et fredlig sted.

Hilsen fra Cafayate

-Martin

EstanciaDeCafayate

La Estancia De Cafayate (vinos.infobae.com)